Bri aan de Bosporus

Istanbul, part I

Op verzoek: een blog. Ik heb geen idee of ik veel ga beleven dat het opschrijven waard is, want als ijverige en hardwerkende studente hoor je uiteraard het grootste gedeelte van je uitwisseling in de bibliotheek door te brengen. Voorlopig ben ik niet van plan om veel bibliotheken van binnen te zien though, want het is hier fantastisch weer. En aangezien ik tegenwoordig ook aan de e-reader ben kan ik zelfs mijn studiemateriaal mee naar buiten nemen. Niet op het balkon, want de eerste keer dat ik de rolluiken omhoog probeerde te doen heb ik ze gesloopt. Maar met een paar minuten lopen sta ik ook aan de kust, dus dat is ook geen heel slecht alternatief. Een brede boulevard met overal parkjes en bankjes, er zijn slechtere studieplekken te verzinnen!

Ik ben nu iets langer dan een week in Istanbul en de eerste indrukken zijn positief. De buurt waar ik woon is heel fijn, een oase van rust in het altijd chaotische Istanbul. Met de ferry sta ik binnen een half uur in het historische gedeelte; een ongekende snelheid voor Turkse begrippen! Voor de kust liggen de Princes' Islands, waar je heerlijk kunt relaxen en zwemmen gedurende de vele warme dagen die dit jaar nog gaat hebben (inshallah). Het appartement waar ik woon is gelegen in een wijk die vooral bevolkt wordt door families, studenten heb ik nog niet kunnen ontdekken. De flat deel ik met Selen, een Turkse jongedame, en Tommi, een Finse Erasmusstudent. Beiden zijn aardig, al heb ik meer gemeen met Selen dan met Tommi, die nogal stil is.

Voorlopig zijn mijn dagen nog gevuld met toeristje spelen. Ik heb al een rondje meest belangrijke bezienswaardigheden gedaan van de week, en heb al heel wat moskeeën, kerken, paleizen en andere soorten oude stenen gezien. Vooral aan de Europese kant dan, van het Aziatische gedeelte heb ik nog niet bijster veel gezien. Musea heb ik nog helemaal niet gedaan, daarvoor wacht ik nog even de ontvangst van mijn museumkaart af. Dan mag ik daar gratis naar binnen. Voor morgen staat Eyüp op het programma. Op mijn kaart staan veel moskeeën en tombes daar aangegeven, dus dat moet ook wel mooi zijn, dacht ik zo.

Gisteren ben ik voor het eerst op de universiteit zelf geweest, moest een papiertje ophalen voor de verblijfsvergunning. De campus is enorm uitgestrekt en de shuttle maakt zelfs verschillende stops op de campus zelf om iedereen op de juiste plek af te leveren, maar in feite is het allemaal best overzichtelijk omdat het aantal gebouwen nog redelijk beperkt is. De uni zelf heeft nog geen 4000 studenten, vandaar. Echt beginnen met academische dingen kan ik nog niet though, om boeken van de bieb te lenen heb ik nog een pasje nodig dat pas volgende week komt. Dan nog maar wat meer oude stenen bekijken, bij gebrek aan beter ;)

De verblijfsvergunning aanvragen vandaag was nog best een avontuur, omdat ik mijn kaart van Istanbul thuis had laten liggen. Lekker slim, I know. Uiteindelijk toch wel op tijd op de juiste plek gekomen, het ging nog verbazingwekkend soepel omdat ik de kaart de avond daarvoor uitgebreid bestudeerd had. Was er zo rond 10 uur, terwijl mijn afspraak om half 11 was, dus nog tijd genoeg voor uitgebreide veiligheidscontroles, paspoortcontroles en van het kastje-naar-de-muur gestuurd worden door politieagenten die nauwelijks Engels spreken. Uiteindelijk een paar minuten voor half 11 op de juiste plek aangekomen, en toen begon het lange wachten. Tergend langzaam, zes nummertjes per uur schoot 't op. Uiteindelijk vijf uur later toch mijn formulieren ingeleverd en betaald, mocht ik volgende week weer terugkomen. Ondertussen nog wat andere Erasmusstudenten leren kennen, maar dat was dan ook wel het enige positieve aan een verder verspilde dag op het politiebureau :P

Ik ga het hierbij laten, de meeste mensen kunnen niet teveel tekst in een keer aan. Binnenkort vast meer :)

Reacties

Reacties

Claudia G

Sjonge jonge jonge 5 uur wachten op het politiebureau! Are they crazy? Shit man, ik dacht dat 10 minuten in de rij staan bij NS tijdens het bellen erg was:S

Wel leuk wat je allemaal doet? Ben je ook naar de synagoge in Istanbul geweest? (die bestaat volgens mij echt;))

Veel succes volgende week op het politiebureau. Wanneer krijg je btw je museumkaart?

{knuffel}

Bri

Vijf uur wachten is hier heel normaal, ben ik bang. De andere Erasmusstudenten zitten aan Bogazici en die moesten maar liefst zeven uur wachten op dat papiertje dat ik gisteren in vijf minuten geregeld had. Wat dat betreft is het echt heel fijn om op een privé uni te zitten, van wat ik hoor is het in ieder geval prima geregeld daar.

Ik ben nog niet in een synagoge geweest, zou ook niet weten waar die zou moeten zitten, maar er zijn hier zoveel religieuze groepen dat ze ongetwijfeld meer dan een synagoge zullen hebben :)

Museumkaart kan ik aanvragen zodra ik mijn student ID heb, dus volgende week. Kaart is hier maar 7 euro oid, echt relax :D

Francine

Leuk dat je het nu al zo naar je zin hebt! Als je alleen naar de foto's kijkt lijkt het net of je alleen vakantie gaat vieren daar... :D
Geniet nog maar lekker van je uitstapjes voordat "college life" weer begint!

Bri

Alleen vakantie vieren? Tssssssk, het idee alleen al, de bibliotheek van Sabanci is fantastisch :))

Claudia G

:) Dan valt het idd mee! Leuk die museumkaart. Hebben ze veel musea in Istanbul?

Bri

Ik denk niet dat ik tijd ga hebben om ze allemaal te bezoeken, laten we het zo zeggen :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!