Bri aan de Bosporus

Een nieuw avontuur

Gisteren heb ik Leiden verlaten. Het is de vijfde keer in acht jaar, met als enige verschil dat ik deze keer geen idee heb of ik terug zal komen en zo ja, wanneer. Een nieuw avontuur wacht op mij. Ik ben nog een aantal dagen in Zeeland, maar vanaf volgend weekend woon ik in Hamburg. In mijn wildste dromen had ik niet kunnen bedenken dat Duitsland mijn volgende bestemming zou worden. Al vanaf ik Koeweit heb verlaten, nu anderhalf jaar geleden, roep ik dat ik terug wil naar Koeweit. Die wens bestaat nog steeds, maar ik maak een omweg via Hamburg.

Uiteraard is er geen beroerdere tijd om naar Duitsland te verhuizen als het moment waarop het Nederlands elftal het EK in Frankrijk net niet heeft gehaald. Ik verwacht heel veel slechte grappen en liedjes, want het blijven Duitsers en die hebben lol wanneer wij afgaan. Was het maar alvast 2018. De enige oplossing die ik kan verzinnen is om ook maar te doen alsof ik Duitser ben. Hup Deutschland Hup!

Het grootste voordeel van naar Duitsland verhuizen is dat je er gemakkelijk met de auto kunt komen. Dat betekent dat ik het komende half jaar in ieder geval niet uit een koffer hoef te leven, zoals de voorgaande keren. Meer dan twee broeken, drie truien, vijf t-shirts en zeven paar sokken kunnen meenemen, hoera! Ook fijn dat er meer dan één tas in de auto past. Extra reden voor een feestje: er kan een flinke voorraad drop mee, en in de winkel kan ik gewoon varkensvlees krijgen. Dat is ook wel eens anders geweest.

Duitsland: het klinkt zo dichtbij en is tegelijkertijd ook zover weg. Het is de minst exotische bestemming waar ik ooit geweest ben, alleen België was nog minder spannend geweest. Ik doe mijn best om alvast mijn Duits op te frissen en heb al een poging gedaan om wat Duits te spreken met Duitstalige taalmaatjes, wat mij helemaal zo slecht nog niet afgaat. Aan de andere kant is Hamburg wel 6 uur vanaf Leiden en 8 uur vanaf Zeeland, dus een weekendje naar huis gaan doe je toch niet zo makkelijk. Ik weet nog niet of ik Kerstmis en Oud en Nieuw wel in Nederland zal kunnen doorbrengen, al hoop ik uiteraard van wel.

Mijn half-Duitse oma woont vlakbij de grens, dus ik kom minimaal één á twee keer per jaar in Duitsland. Tegelijkertijd zijn de keren dat ik meer dan 10 km de grens over ben gegaan zeer beperkt geweest. Ik ben ooit eens in Münster, Keulen en Winterberg geweest, maar daar houdt het dan ook op. Hamburg is nog een grote onbekende: iedereen die er geweest is zegt dat het superleuk is, maar voor mij is het nog een zwarte vlek. Tegelijkertijd is dit een mooie mogelijkheid om meer van Duitsland te zien. Voor het eerst van mijn leven naar Berlijn gaan, bijvoorbeeld. Ook zit ik niet zo ver van de Deense grens, en daar ben ik zelfs nog nooit geweest. Vanaf Berlijn ben ik zo in Polen, dat ook nog onbekend voor mij is. Het idee om nieuwe steden en landen te ontdekken is wellicht nog wel het mooiste aan in het buitenland wonen. Er is zoveel te zien in de wereld, en in de komende zes maanden ga ik ook weer veel zien en beleven.

De afgelopen maanden heb ik gewerkt bij de organisatie achter Wikipedia. We hebben een mooi project min of meer afgerond en ik heb zoveel nieuwe dingen mogen leren, van sponsorwerving tot websitebeheer. Mijn nieuwe functie biedt nog veel meer mogelijkheden, met name op het gebied van digitale marketing. Dit had ik niet gedacht toen ik geschiedenis ging studeren, maar ik vind het zo leuk. Er zijn nog zoveel dingen die ik zou willen leren! Vorige week ben ik bijvoorbeeld voor het eerst met Photoshop aan de slag gegaan. Voorlopig ligt de focus nog even ergens anders op, maar als ik nou ooit nog eens zou kunnen leren! Vanaf volgende week sla ik weer een nieuwe richting is. Nog een paar dagen dus, en dan ga ik. Bis bald, Deutschland!