Bri aan de Bosporus

Egypte, part II

Marhaba vanuit Egypte! Bij gebrek aan beter vermaak vanavond wederom een stukje van mijn hand. Het is zondagavond, een gewone werkdag in Egypte, waar het weekend op vrijdag en zaterdag valt. Helaas, want mijn geliefde Liverpool speelde vandaag tegen Manchester United. Ik overwoog even om mijn wekelijkse vrije dag op te offeren om toch te kunnen kijken, maar een uitnodiging om dinsdag de citadel onder begeleiding van een Egyptische gids te gaan bekijken (en niet onbelangrijk: de beloofde 30 graden) was net iets aantrekkelijker. Gelukkig maar, want gezien de uitslag van de wedstrijd was het deze opoffering niet waard geweest.

Tot dusver valt het weer een beetje tegen. ’s Avonds is het ronduit koud. Ik had, met Koeweit in mijn achterhoofd, maar twee truitjes ingepakt, maar dat was duidelijk te weinig. Gelukkig zit een van de grootste winkelcentra van Egypte om de hoek, en een excuus om te gaan winkelen is zo gemaakt. Helaas geen Forever 21, dat beperkt de schade nog een beetje. Doordeweeks zien we niet veel aan zon: we gaan weg lang voordat de zon een beetje kracht heeft en komen pas terug als de zon al bijna onder gaat. Wat wel veel vroeger is dan in Nederland, voor degenen die denken dat ik hier slavenarbeid verricht en dagen van 12 uur maak. Integendeel, zulke relaxe werktijden krijg ik waarschijnlijk nooit meer. Voor de zon moeten we het echter vooral van onze vrije dagen hebben. Gelukkig hebben we een balkon, waar we iets schaarser gekleed kunnen zijn dan buiten op straat, zodat ik niet geheel wit weer terugkom straks.

Entertainment op vrije dagen bestaat vooral uit overdag zonnen op het balkon (mits er niet teveel wolken zijn) en ’s avonds rondhangen in een of ander cafe, voornamelijk het shishacafé aan het einde van de straat. Omdat ze daar zowel internet als voetbal hebben. Ik ben afhankelijk van mobiel internet, dat er extreem snel doorheen gaat, en internet op het werk, vandaar dat jullie mij nauwelijks meer online zien. Het is dan ook behoorlijk afkicken, maar gelukkig is het maar voor beperkte tijd. Ik heb inmiddels al één Ken Follett boek gelezen (a 1100 pagina’s) en ben bezig aan de tweede, dus wat dat betreft is geen internet hebben ook wel een mooie mogelijkheid om eindelijk eens een aantal boeken te lezen die al een tijdje op mijn lijstje staan. Zo lees ik momenteel zijn Century Triology, waarvan de eerste zich tijdens de Eerste Wereldoorlog afspeelt. Uiteraard.

In de cafés van Cairo is de scheiding tussen traditioneel en modern goed te zien. Het café aan het einde van de straat wordt voornamelijk bevolkt door grote groepen mannen en een of twee verdwaalde westerse dames (aka Lara en mijzelf). Ze drinken thee, roken shisha en spelen een spelletje blackgammon. Even verderop ligt een moderner café, met een drankvergunning. Dames zijn hier een alledaags verschijnsel, en sommigen zijn nog schaarser gekleed dan wijzelf. Groepen meisjes komen bijeen voor een hapje en een drankje, net als gemengde gezelschappen. Een goed opgevoed islamitisch meisje rookt niet, maar in dit café kom je vrijgevochten jongedames tegen die heel goed weten wat ze willen. Zoals J., onze gastvrouw, die voor haar baan de hele wereld overreist. Alleen. Egyptische dames komen in alle soorten en maten.

Zodra we mannelijke gezelschap hebben kunnen we ook verder Cairo in om het een en ander historisch of cultureels te bezoeken. Zo hebben we bijvoorbeeld gisteren een soefi show bezocht. De muziekinstallatie was afgrijselijk, maar de dansende derwisjen zelf zijn geweldig. Ook eten we regelmatig in Khan el Khalili, de bazaar van Cairo. En ja, zelfs voor mij valt daar wel iets te vinden. Google maar eens op Shish Tavuk of Hawawshy. De persoonlijke favoriet echter is zalabya, dat vandaag zowel als diner als dessert diende. Jummie!

Van enige onrust is hier weinig te merken. De afgelopen vrijdagen hebben we een klein demonstratietje gehoord op afstand en wat legervoertuigen door de straten zien paraderen. Afgezien daarvan is het rustig. Het metrostation onder Tahrir is nog steeds gesloten, en elke dag reizen we eronderdoor, het station overslaand. Egyptische vrienden vertellen dat zij ook op Tahrir waren, maar in hun ogen is de revolutie voorbij. Tahrir is leeg. De weinige toeristen die in Cairo zijn momenteel kunnen een foto maken op een historische plaats. Naar verluit poseren militairen graag voor een kiekje.

Reacties

Reacties

stefanie

gelukkig maar dat we zo'n grote voorraad boeken hebben, heb je eindelijk eens tijd om dat te lezen! een kiekje met de militairen op het Tahrir plein hoeft niet hoor, slaan we graag over......

annaballe

hey echt een tof verhaal ik ga wel even kijken maar weet niet zeker ik ben niet zo rijk.

maya

Ik verloor mijn man aan een andere vrouw, na 4 jaar huwelijk. we hadden een mooi huwelijk maar hij begon een relatie met een collega die hem achterna zat. hij trekt in bij de vrouw en weigert met me te praten of terug naar huis te komen. Ik was er zo kapot van en vond het moeilijk om ermee om te gaan. Ik werd erg ongerust en had hulp nodig. terwijl ik op een dag op internet aan het surfen was, kwam ik een opmerking van Amber tegen die suggereerde dat geestelijke vader, baba genaamd, haar hielp haar huwelijksproblemen op te lossen en haar verbroken relaties te herstellen, enzovoort. dus ik vond dat ik hem eens moest proberen. Ik nam contact met hem op via de e-mail die ik op de getuigenis zag en hij deed een spreuk voor mij. 3 dagen later kwam mijn man naar me toe en verontschuldigde zich voor het onrecht dat hij deed en beloofde het nooit meer te doen. sindsdien is alles weer normaal geworden. mijn familie en ik leven weer gelukkig samen. allemaal dankzij deze baba voor wat hij voor mij heeft gedaan. als je een spreukgebruiker nodig hebt die een spreuk kan uitspreken die echt werkt, raad ik je aan contact met hem op te nemen. hij zal je niet teleurstellen. Ik geef je 100% garantie dat hij je zal helpen, want ik ben een levende zwakte. zijn e-mailadres is agboyasolutionhome@gmail.com
en mijn WhatsApp-telefoonnummer is dit +16163684004, je kunt me op WhatsApp schrijven voor het geval je meer informatie nodig hebt over de geestelijke vader. Ik ben Maya uit Nederland, maar basis verenigde staat. bedankt voor het lezen. neem contact met hem op via e-mailadres, agboyasolutionhome@gmail.com

Marta Gabriel

Allereerst dank aan Dr. Ige Ajayi, voor het terugbrengen van mijn geliefde binnen 48 uur. Ik heb niets anders te zeggen dan je te bedanken en je te laten weten dat ik gelukkig ben.. Mijn geliefde behandelt me beter en hij brengt het grootste deel van zijn tijd met mij door nu hij me vertelt hoeveel hij van me houdt dan ooit tevoren.. Als je dat hebt gedaan neem voor problemen met je geliefde contact op met Dr. Ige Ajayi. via e-mail: ( drigeajayi@gmail.com ) of WhatsApp +2348130035939 omdat hij de oplossing is voor alle relatieproblemen.

Rosario

¡Hola! Recomendando a todos los que necesitan recuperar a su amante. a alguien muy poderoso que puede ayudarte a recuperar tu amor sin estrés ni demora. Así como me ayudó a recuperar mi amor perdido con un hechizo de amor de 48 horas. Puede conectarse con él en whatsapp +2349032173881 o enviar un correo electrónico a dragumbasolutioncenter@gmail.com Su hechizo funciona, es poderoso y muy activo.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!